Dag 6 verder reizen naar Cork

11 augustus 2019 - Baile Bhuirne, Ierland

Dag 6
Vroeg op. Wekker is gelukkig weer gegaan. Dacht wel nu er uit, anders val ik weer in slaap.
In de ochtend bezochten we eerst een Kasteel Bunraty. Een kasteel gebouwd rond 1425. In het kasteel konden we rondlopen.  En de kamers met meubilair uit die tijd te bekijken. Zo zag je de keuken. Het privé appartement van de familie. Een kapel. Maar ook de kerker. Nou dat was echt een kerker. Geheel niet zoals in de film. Zoals bijvoorbeeld bij  The Outlander. Totaal geen licht. Letterlijk tussen 4 muren zat je opgesloten.  Je kon er niet uit, alsof je in een leeuwenkooi gegooid werd  En waarschijnlijk niet alleen, maar met meer, zonder leeuwen.  Niks geen communicatie. Of getik tussen de dikke murenn om te communiceren tussen andere gevangenen. Wat zullen ze wel gedaan hebben? Is het gelukt om te ontsnappen?
De tuin was ook wel mooi. Veel arbeidershuizen; een smederij, een boerderij, een vissershuis, een weversschuur. Maar ook een schoolgebouw.  Ik snap wel waarom mijn leerlingen zeggen dat ze niet in de tijd van vroeger wilden leven. Waarom niet? Er is geen internet, het is koud, en te weinig voor ze te doen. Oke, geef ze een voetbal en er  is lol genoeg.
Ook nog even op de toren gestaan.  De trappen omhoog waren nauw. En de treden vrij hoog. Hoe deden de jonkvrouwen dat met hun jurken?  Hoe gingen de ridders omhoog. Beladen of alleen met een schild? De vijand hielden ze in ieder geval goed in het vizier op 4 torens of de bewoners van het dorp. Tegenover het kasteel zat het café Durty Nelly. In het café ernaast werd  irisch Coffee gedronken.
Waarom heeft de eigenaresse dan de Bijnaam Durty Nelly gekregen? Durty betekent vies......En ik ging er later nog serieus iets over vragen. Haha, het kwartje viel later. Maar hij verzint ze waar je bij staat.
We stopten even in het plaatsje Dingle. Een havenstadje. Heb Fish en chips genomen  twijfekdev nog. Zal ik dat nemen of toch een lekkere hamburger. Laat ik het eens uitproberen. Voor alles is een eerste keer. Niet slecht, maar de vis was iets te vet. Vet van het bakvet. Volgende keer gewoon maar weer de hamburger. Wist je dat de Ieren ook zwemmen? Haha, dat klinkt stom. Bij 16 graden bewolkt en regen nemen zij een heerlijke duik. We deden even een extra rondje. Waar we twee keer konden uitstappen voor mooie foto's.  Weer een prachtige overgang van die prachtige vergezichten  van groene valleien naar bergen vol groen en  gras met daartussen bloemen van geel, groen en paars met hier en daar rotsen. Of dan weer meer rotsen. Allemaal langs de Altantisch high way het water is lekker ruig. Dan botsen die golven mooi tegen de rotsen en krijg je dat mooie  spuitwater. Oftewel opspattend water. De eerste keer zag ik Marianne naar beneden gaan ik zeg, ik ga even met je mee. Daar stonden we dichterbij. Net uit de wind te genieten van de zee de golven en zijn omgeving. Deze kans kregen we op het uitertste westerlijk punt van Ierland nog een keer. Ook hier gingen we nu met zijn 4en naar beneden. Zullen we nog een stukje?  Zo heerlijk.  Even uitwaaien. Wat een prachtig gezicht. De verschillende kleuren van het water. Donker, turquoise en het wit, het schuim van de golven. Zo in de bus kwam ouderwets een landkaart te voorschijn. Blijft toch veel leuker dan een digitale landkaart.
Nog even een korte stop bij het strand. Hier werd ook gesurfd, maar vandaag niet. Sterke stroming. De rode vlag stond uit. Heerlijk om op het strand te zijn. Toch nog even met mijn voeten in het water geweest. Tuurlijk kwam de golf net te hoog. Haha. Natte pijpen. Maar het water heeft een heerlijke temperatuur. Als het kon zou ik zo ook even een duik nemen. En wat had ik vanavond voor groente.  Wortelen.  Hahaha, thuis hoef ik straks geen leesbril meer.

1. Hans:
    11 augustus 2019
    wat een prachtige verhalen weer !!!!
    Misschien is het niet Durty Nelly maar Dirty Nelly (denk aan Dirty Dancing) dat is ook gelijk antwoord op jouw vraag over de jonkvrouwen in hun hoepeljurken en die ridders en wat die boven eigenlijk allemaal deden !!! haha
  2. Jo:
    12 augustus 2019
    Haha, ja precies.
  3. Frans:
    11 augustus 2019
    lekker heerlijk he irisch koffie. wat een belevenis he zo'n kasteel. Heb er ook verschillenden gezien. afschuwelijke martelwerktuigen, dan is een kogel toch wat sneller hahaha, de verhalen zijn altijd prachtig en wat een mooi land is het zoals jij het beschrijft. ga lekker door met genieten dan doe ik het ook met jouw verslag, XX
  4. Jo:
    12 augustus 2019