Genieten van de mooie omgeving

4 augustus 2020 - Haarlem, Nederland

Wat een warme nacht. Kwam moeilijk in slaap. Maar toen ik sliep, heb ik ook door geslapen. Het klokje rond.

Vanuit onze kamer links rechts rechtdoor trap op trap af. Het is gebouw met  veel zalen. Trap op. Goedemorgen, zitten wij hier goed. Goedemorgen, komen jullie ontbijten? Jazeker, dat is de bedoeling. Hebben jullie goed geslapen? Nou, we kwamen niet in slaap. Het was warm. Maar toen ik sliep heb ik goed geslapen.  Welk kamer nummer hebben jullie. Wat willen jullie koffie, thee? Een espresso graag. Het ontbijt buffet is aan die kant. Zoals je ziet is er een looproute. Broodjes, crossaints, verschillende soorten yoghurt, verschillende soorten muesli, vleeswaren, kaas, jam, hagelslag, ei, spek. Genoeg keuze. Later hoorden we dat je ook buiten kon zitten. Dan kon je een etagère  meenemen. Idee voor morgen. Wel nog heerlijk gezeten in de tuin met een kop thee. En nog een kop thee. We vroegen ons wel wat de de gereserveerde bordjes betekenen.  Heeft dit met de COVID-19 te maken.

We besloten dat straks maar eens even te vragen. Het werd steeds drukker, dus we besloten te gaan. We gingen naar onze kamer.  Waar we ons rustig klaar maakten voor de fietstocht van vandaag. We besloten dezelfde te doen, als toen we in het Fletcher hotel zaten.  Ik dacht ik doe eens decadent.  Ik bel de receptie en vraag om schone handdoeken.  Onze telefoon deed raar. Ik kon hem verstaan hij  mij niet. Telefoonsnoeren eruit. Opnieuw proberen. Buitenkant knopjes gedrukt. Omdat hij op de luidspreker stond. Het mocht niet baten. Bij de receptie de garagesleutel gevraagd. Nee, niet voor onze Audi, maar voor onze duurdere fietsen. Wij zijn van kamer 704. Ik belde net, maar dat wilde niet echt lukken. Ja, dat klopt. Maar wij willen graag schone handdoeken. De Waszak  hebben wij al voor de deur geplaatst. En ik heb nog een kleine vraag? Waarom staan er op de tafels bordjes gereserveerd? Heeft dit met COVID-19 te maken? Zodat de mensen om en om gaan zitten ivm de ruimte. Mensen gaan daar gewoon zitten, terwijl er gereserveerd op staat. Nee, dat heeft niets met COVID-19 te maken. Mensen van het hotel mogen daar gewoon zitten. De 1,5 meter wordt in acht genomen. Het is voor de mensen die niet in het hotel zitten. Dan weten zij dat ze er niet kunnen zitten! Die mogen er niet zitten? Oké. ( hoe controleren jullie dat?)

Daarna door de duinen naar Bloemendaal. Zo een mooi stukje. Bij een speelplek aan het einde van de duinen koffie genomen bij een stand en een heerlijke muffin. Twee zakjes chips voor vanavond ook gehaald. Eerst bij een boomstronk, een mooi plekje gaan zitten, maar hier kwamen toch wel veel mensen langs. Zij gingen naar een meer of kwamen er vandaan. Dus verplaatsten we ons naar een bankje vlakbij de koffie kar. Daar was het rustig.

Nog even gebruikt gemaakt van het toilet, moest ik wat langer voor lopen. Ik bevind mij al in het hokje. Als ik ergens een hekel aan heb is, als mensen trekken aan de deur. Je ziet toch dat de deur op slot zit. Deze vrouw was in paniek.  Daardoor kon ik mijn ding even niet doen. Weet je wat ik zet de kraan even aan. Focus. Weg van de ontrust.

Toen door naar Overveen. In Bloemendaal een flesje wijn gehaald voor vanavond. Mariek vroeg verkoopt u een lekkere prosecco voor de gezelligheid. Ik heb deze voor u in de aanbieding. We mogen het geen prosecco noemen. Maar hij is wel lekker. Verkocht.

Door Bloemendaal naar Spaarndam. Wat zullen we doen gaan we door Spaarnwoude en lunchen op ons favoriete bankje of op de “nieuwe. Of hier meteen richting de golfbanen in Spaarnwoude. Die ik overigens toen ik in het vliegtuig was, zag liggen. Ja, ik maak vorderingen. Ik durf al uit het raampje te kijken.

We besloten eerst naar het bankje te gaan, naar waar wij altijd zitten. De vorige keer had ik gezien dat er nog een bankje was verderop. Deze zat meer bij het water.  Pech, hij was bezet. Terug naar ons stekkie. Hier even gezeten en geluncht.  Toen ben ik naar het bankje terug gefiets. Nee, de meneer genoot nog steeds en at zijn brood. Althans dat vermoed ik, ik zag zijn kaken van achteren bewegen. Paar minuten later, keek ik achterom. Ik zag de man voorbij fietsen. Ik zeg de plek is vrij. We stapten op onze fiets om ons “ nieuwe stekje te bekijken. Het stonk er wel zurig. Maar aan het water zat je wel fijn. Later ruik je dat toch niet meer.  Hier heerlijk gezeten. Welke favoriet is? Weet ik eigenlijk niet. Door Spaarnwoude vlak bij de afslag voor de bowling baan naar links niet naar rechts.  Dit is een lange houten brug. Waar je lekker onder je fiets weg trilt en de weg gaat vervolgens naar Ikea.

Deze namen wij niet. Wij namen de weg die langs het spoor ligt. Hier heb ik vaak wind mee.

Ik zeg tegen Mariek kom we gaan deze weg proberen. Volgens mij komt die uit bij Spaarndam. Leuk! Weilanden om je heen.  De weg die je daarstraks hebt gefietst links van je.  Later de A9 op een gegeven moment links van je, waar je weinig last van hebt. Rechts de afslag naar de Houtrak. En schuin voor je rechts de dijk naar Spaarndam. Viaduct onderdoor en daar waren we op de dijk naar Spaarndam. In Spaarndam aan het eind richting  94. Dan kom langs het water, dan langs woonboten. Zo een leuk stukje vind ik dat. Dan ga je weer later een viaduct onder door. Waar je kunt kiezen of langs de golfvelden of richting IJmuiden gaat. Dit stukje is altijd druk. Met Verschillende activiteiten, we besloten richting IJmuiden te gaan.  Je volgt dan lange tijd 95 ipv 98. Het maakt niet uit welke je kiest. Dat drukke punt is niet te vermijden.

Daarna kom je bij de snelweg of 80 weg uit richting Velserbroek en later ook naar Driehuis. Eerst ga je dan de weg onder door. Dan rijd je in een mooi park met bomen. En dan vervolgens kom je in Driehuis. Natuurlijk hier een overheerlijk ijsje genomen. Ik nam een wafel en Mariek  een bakje. Daarna waren we snel bij ons hotel beland.

Druk, druk met inchecken. Onze garage sleutel gehaald. Fiets gestald. En toen onze hotel sleutel halen. Deze hadden we vanochtend voor de zekerheid maar even af gegeven.  Buiten staan wachten tot de drukte binnen weg was. Een leuk stel vroeg fietsen jullie? Waar zijn jullie vandaan gekomen? Zij waren ook ooit gaan fietsen. Haar man had geen fietsconditie. En had de volgende dag een pijnlijk onderstel. Was een een leuk gesprek. Zij bleven 1 nacht. Het was voor hun ook de eerste keer in dit hotel. Ik zeg het is een groot hotel met heel veel zalen. Je kunt hier makkelijk verdwalen. Maar mooi is het wel.

Bij onze kamer gekomen. Is nu makkelijk. Buiten het terras om deur door. En dan zijn we er al. Wij zagen de housekeeping. Wij vroegen. Bent uw degenen die de handdoeken langs brengt? Wij hebben namelijk handdoeken besteld. Hij ja, dat klopt. Wilt u ons dan 3 kleine handdoeken geven en een badmat. Wij wachten binnen wel even.

Later werd er geklopt en hadden wij onze handdoeken.  Dank u wel voor het afgeven. De douche was weer heerlijk en moeilijk om onder uit te stappen. Toch gelukt. Wij besloten een stukje te gaan wandelen.  Want net buiten ons hotel zat Hoeve Kruid en Duinberg. Een brasserie.  Hier liepen we heen. Het ijs wordt hier veel verkocht. We hadden al gauw een heerlijk bankje gevonden. Later toch een stukje verplaatst. Hier was rond om ons 1,5 meter afstand van het terras tafels en naast je. Erg prettig. We besloten te beginnen met een wijntje en een portie bitterballen.

De wijn was matig. Een rode. Een Merlot. Mariek een Chardonnay.  Ik had het idee dat er water bij zat. De bitterballen waren niet heet van binnen, wel vlezig.  En te slap bij het vast houden.

Maar toch wel lekker met mosterd. We zagen voor ons twee mensen een soort pizza eten. We vroegen wat ze hadden. Een flamkuche. Dat zag er goed uit. Ons volgende gang, besloten wij. Wat zat je hier gezellig. Met uitzicht op het bos en de paarden en de koeien.

De Flammkuche  was heerlijk. Een hele dunne pizzabodem belegd met verse tomaten prei kaas en crème fraiche. Dit was super lekker. Volgens mij staat deze ook in het kookboek van Karin. Morgen maar eens kijken als ik thuis ben. Er kwam een man op ons af. De baas. Hij vroeg wat wij van de Flammkuche vonden. Heerlijk! Vooral de verse ingrediënten die erop liggen. Ja, de prei was vanochtend binnen gekomen.  Nou,  dat proeven wij. Geweldige combi. We genoten. Hij was blij ons enthousiasme te horen. Hij stond vandaag voor het eerst op de kaart.

Terug bij het hotel. Onze pro secco en chips meegenomen. En ons verplaatst naar ons Landgoed.  Heerlijk van de laatste zonnestralen genoten.  Wat was dat heerlijk. Later verplaatst naar de overkant van het water, waar de zon nog even aanwezig was. Wat heerlijk. De stilte, de vogels, in de verte het hotel. Wat een fijne avond. De boom die weerkaatst in het water. Wat zaten we daar lekker. Tijd om ons te verplaatsen. Langs/achter het terras  naar de ingang van onze gang. Een vriendelijke meneer op het terras vroeg ons of alles goed ging. Jahoor zeker, dank u wel.

In de gang kwamen  we een stel tegen, die “ hetzelfde” er vaarden als wij de eerste keer hier. Ze zeiden: nou, maar hopen dat we de uitgang weer vinden.  We zeiden dat komt goed hoor, dat hadden wij de eerste keer ook. Waarop de meneer zegt. Ik hoop het want jullie hebben onze kruimels opgegeten. Hahaha. Ik moest er wel om lachen.  Aan onze deur hing een was tas met schone handdoeken.  Ik kan mij wel 5 keer douchen. Jammer dat we geen bad hebben.  Eigenlijk wel een gemis. Op naar morgen.  Welterusten voor straks