Dag 5 De gouden cirkel

30 juli 2020 - Reykjavík, IJsland

De bus was op tijd. We stonden verbaasd. We werden eerst naar de Gray-line verzamelplek gereden. Net als gisteren.  We konden straks verder met de andere bus van Gray line. Er gaan in totaal 18 mensen mee. Eerst natuurlijk weer wat regels. Achter de buschauffeur en de Tourleider mag je niet zitten. Maar de toeristen worden niet uit elkaar gezet. Wij mogen niet verspreid in de bus zitten. Toch wel raar. De IJslanders beschermen zichzelf.  De toerist door afstand te nemen van elkaar. Maar dat lukt niet altijd, nou vaak! Ik zelf probeer het wel.

En natuurlijk overal de alcohol flessen. Als je de bus in komt moet je je handen hiermee infecteren. In de winkels wc overal. Net als in Nederland.

Tijdens hun praten en ze praten veel. Mag je er niet door heen praten.  Als je aan de telefoon bent praat niet te hard voor je mede reisgenoten. Je mag niet eten en drinken in de bus.

Je houdt de hele dag dezelfde plaats. Nou, ook duidelijk.

Verder uitleg over de indeling van de dag. Het lijkt wel de start van een dag tijdens de startweken in het onderwijs. Het valt mij ook op IJslanders zeggen alles maar 1 keer ze herhalen niet.

De eerste stop die wij hadden was bij Pingvellir national park dat van overheid is. Dit is het gebied waar de twee platen elkaar raken. Een mooi gebied waar je duidelijk de splitsing ziet dmv een kloof of dan. weer een spleet. Er omheen ligt een meer.  Waar veel gevist word. En een park waar vele wandelroutes zijn. Het was mooi.  Maar ook erg druk. Aan het meer stond ook nog een kerk.

Weer in de bus keek ik / we naar het adembenemende landschap. Vulkanen, lavagrond, mos en gras. En kregen we wat geschiedenis over IJsland te horen. Het leukste wat ik/ we gehoord schrijf ik op. De toer leider was niet altijd goed te verstaan. Hij sprak Engels op zijn IJslands.  Net zo als wij Duits op zijn Nederlands Kunnen spreken.  IJsland bestaat oorspronkelijk uit vulkanen, lavagrond, mos en gras. Ja, je ziet er bomen en planten. Maar deze zijn geïmporteerd. En neergezet. De Vikingen hebben als eerste de schapen in dit land gezet. Er zijn in IJsland meer schapen dan mensen.  Ik vind de schapen hier heel mooi. Ze hebben prachtige horens. Een lekkere vacht en een leuke kop.
Later kwamen de paarden Men nam paarden voor het vervoer. Men moest opletten voor de gleuven en kuilen die verscholen zitten onder het mos. Voor je het weet breekt je paard een been en ben je de klos.  Later kwamen er weer koeien.  Er zijn meer paarden dan koeien. Daar zijn er niet zoveel van. Het land red zich door hun aanbod in vis en lamsvlees.

De boeren hier verbouwen aardappels. Ze proberen nu ook tomaten te kweken. Wat aardig lukt. De rest van groente komt van het buitenland. Er zijn hier geen reptielen. Zij overleven hier niet. Muggen zijn hier ook niet. Wel zie je af en toe een hommel of een wesp.

Wel zijn er vossen, die kun je in de nacht/ schemering tegenkomen.

De volgende stop was bij een waterval. Hier hadden we ook 1 uur. Prachtig was deze ook. Ook hier was het druk. We zijn zo dicht mogelijk naar de waterval gelopen. Wat erg leuk was.

Na de waterval kwamen we bij de geisers. Ook hier was het druk. Er waren er verschillende. Maar wij bleven er bij 1 staan.   Deze spoot  om de 3-5 minuten. Zo leuk om naar te kijken. Eerst stil water, dan begint het te borrelen. Je weet dat hij gaat komen. En dan ... spuit het de grond uit. Als het de grond uit komt is het eerste wat je zit een grote bol en dan spuit het omhoog. We konden de geur niet meer trekken, dus zijn we gegaan. Toen vroeg een vrouw of ik een foto wilde maken. De hele familie werd bij elkaar gezet. Ze kwamen uit “alle” hoeken. Ik schoot er 3 of zo. Ze verbaasd dat ik al klaar was. Ze keek naar het resultaat. Haha, wat was ze blij. Ze vond het goed gelukt.

Op de terug weg weer genoten van het landschap. Het blijft aantrekkelijk om naar te kijken!

In de stad werden we vlakbij het Harpa gebouw afgezet.  We liepen een straat in die uitkwam op de winkelstraat. We zagen een bord met happie hour in de skybar van het restaurant. We zijn naar boven gegaan en hebben hier een goed drankje genomen onder het genot van het uitzicht van de stad. Daarna zijn we de winkelstraat ingelopen op zoek naar een eetgelegenheid. Public house werd het dit keer. Een gezellig pub. Met kleine hapjes.  Hier hebben we een burger gegeten.  We wilden nog even een stukje wandelen. Dat deden we langs de boulevard.  Net als de pier in Wijk aan Zee. Maar dan aan 1 kant de zee. Even op een bankje gezeten en onze IJslandse yoghurt opgegeten. Zo lekker.

Je kon echt een heel eind doorlopen.  Op een gegeven moment zijn we maar omgedraaid. We zijn bijna tot aan het eind van het water gelopen. Daarna gaat het pad verder een park in. Op een gegeven moment zijn we maar omgedraaid.

Ik dacht dat we bij de eerste stoplichten al omhoog konden voor ons hotel. Ik twijfelde. Later bleek ik toch gelijk te hebben. Maar toen hadden we de volgende stoplichten al genomen. Weer een mooie dag gehad. Op naar morgen.

1. Edith:
    31 juli 2020
    WAUW wat een mooie foto's!! Vooral van de waterval. Echt heel mooi, eigenlijk allemaal top.
  2. Frans:
    31 juli 2020
    had ik een heel verhaal geschreven druk ik op het verkeerde knopje en alles weg, in ieder geval heb ik weer genoten van je verhaal. liefs en groetjes vanuit Mokum
  3. Jo:
    1 augustus 2020