Reykjavik te zee dag 2

27 juli 2020 - Reykjavík, IJsland

Het is in IJsland heel  lang licht. Dat wist ik. Dat merk je als je wilt gaan slapen.

Vandaag al vroeg wakker.  Er maar uit gegaan. Ontbeten waarna we besloten als eerste naar de haven te lopen door de Lange winkelstraat. Langavugur. Toen wij erdoor liepen was het nog rustig. Wij waren de enige op straat. De winkels  gingen om 10:00 uur open. Er rijden weinig auto’s door de winkelstraat.  Op de straat hebben ze een hinkelbaan en een atletiekbaan getekend. Wat let ons nu er geen auto’s rijden er even op te spelen.

Er was een koffiecorner open, daar even een expresso gedronken. Een dubbele en een overheerlijke koek genomen.

Naar de haven was het even zoeken. Maar uiteindelijk het verzamelpunt gevonden. Hierna liepen we naar de Harpa. Een theater voor de opera en een museam. Het gebouw is geheel van glas in de vorm van honingraten. Hier kon je boven een kopje koffie drinken met een mooi uitzicht over de stad en/ of de baai. Is hij open? Aangepaste openingstijden 12:00-18:00 uur. Na de walvissenexcursie maar doen. Toen langs de boulevard richting het droomschip.

Toen deze straat omhoog. Nu waren we bij een kerk. Hier kon je naar boven voor het uitzicht. Althans was hij open?

Vanwege de COVID -19 aangepaste tijden. Zondag 12:00- 14:45 woensdag t/m vrijdag 12:00 - 14:45

Oké, dat lukt ons deze week niet meer. Zullen we kijken of er al wat winkels open zijn.  Eerst maar een kopje koffie. En naar de Kerstwinkel gelopen. Hier kon je namelijk een brief sturen naar de kerstman. Hahaha. In december krijg je dan een verrassing opgestuurd.  Toch zijn er niet veel winkels open. Ook niet elke eet tent is open ivm COVID-19. Zo ook de salade bar niet. Vele souvernierswinkels ingeweest, maar niks gekocht. Wel een IJslandse wollen trui. Even bij de supermarkt een banaan en een yoghurtje gekocht. De IJslandse Yoghurt is erg lekker. Het smaakt een beetje naar kwark.

Bij het verzamelpunt voor de walvissen. Oftewel de ticketstore de vouchers ingeleverd. Wij gingen met de boot Andrea. Aan boord pakken aangedaan. De zee was ruw. Dus warm zou het niet zijn. De pakken komen dan goed van pas.

Muts op sjaal om. Handschoenen bij de hand. En natuurlijk je fototoestel. Voor als het lukt snel een plaatje te schieten. Het viel op dat ze vele boten hadden. Ook een Speecboot. Maar er ging maar 1 boot met het aantal man wat er op kan. Veel dus!

We zouden dolfijnen en walvissen en verschillende vogels kunnen spotten. Leuk!

We voeren de haven uit. Mooi was het om de skyline van Reyavik te zien. Steeds verder de zee op, de baai in. Koudere wind, en een ruwere Wilde zee! Naar de horizon kijken en wildlife spotten helpt om niet zeeziek te raken.  Mooi weer op zee, blij met het pak. We raakten aan de praat met een Engelsman. Zijn vader was dokter en 71. Hij was laborant. Hij reisde alleen en was al bij de geisers geweest. Heel mooi. Morgen wilde hij naar de gletsjer rijden waar de bekende IJsland vogel volop vliegt. Namelijk de dikbek papegaai duiker oftewel  de puffin. Deze zagen wij vandaag ook boven het water vliegen. Daniel,zo heette hij, had 2 broers en 1 zus. Hij was 40. Wat kom  je veel te weten over iemand in korte tijd. Het was een avonturier en wilde alles uit het leven halen.  Een leuke man. Goed gezelschap.

Oké, inmiddels zover op zee dat we het wildlife konden spotten. Heel veel dolfijnen en vogels gezien.

Maar de walvissen lieten zich vandaag niet zien. Die dachten zeker daar komt weer zo een boot met allemaal toeristen uit het buitenland. Blijf uit de buurt! Houd afstand! Duik je lijf ergens anders neer op de baai, maar niet bij de boot.  Normaal gesproken zijn er meerdere boten. Aan land zijn

de maatschappijen  concurrenten. Maar op zee helpen ze elkaar bij het spotten van het wildlife. Door COVID-19 is dat nu niet mogelijk.  1 of 2 boten in zo een grote baai, dan hebben  de walvissen het rijk voor hun alleen en is het spotten te moeilijk. Ja, soms dacht ik daar boven het water uit ,zijn rug.... te zien.....maar dan was het gewoon een golf. Hahaha.

Op de terugweg nog wel hoop, maar helaas geen walvis gezien vandaag.

Op naar Harpa. Binnen gekomen was er niet veel open. Geen winkels geen theater geen koffie tent. Je kon zelfs niet naar boven ivm.... Inmiddels weten jullie waardoor. Dus geen koffie met uitzicht op de baai.

Even door de winkelstraat gelopen. Bij de Italiaan gegeten.

Koud en toch wel rozig en moe voldaan naar het hotel terug gelopen. Ik moet er toch heel erg aan wennen dat hier  COVID-19 “niet” is. Wel afstand moet worden gehouden. Maar het toerisme met volle bakken “draaiende” wordt gehouden. Zo raar, en toch blijf ik vaak bewust toch voorzichtig.

Ook heeft de economie een klap gehad en is het nog niet afgelopen.

In ons hotel wordt vanwege de COVID- 19 de kamers niet schoon gemaakt. 4 dagen achtereen niet. Ze komen niet eens binnen. De handdoeken lagen nog op de grond. Hup naar beneden en om schone handdoeken gevraagd. Ook deze pakte ze niet aan ze moesten in de hoek gegooid worden. Vervolgens hebben wel weer schone handdoeken. Zo een heerlijke warme douche zou niet gek zijn. Op naar morgen.

1. Edith:
    28 juli 2020
    Hoi Jo,
    Alweer uitgerust? Jammer dat jullie geen walvis konden spotten maar wat een ervaring hè?
    Toch is het door de corona tijd een hele vreemde vakantie lijkt mij. Zoveel dicht of deels open waardoor je een andere kijk op de plaats krijgt lijkt mij.
    Geniet ervan en op maar je volgend verhaal.
    Ps is Daniël een lekkere kanjer?😇😄
    Groetjes