Dag 3 Titel van deze dag.... denk ik nog even over na.

29 juli 2020 - Reykjavík, IJsland

05:30 uur wakker. Ik draai mij nog even om.  06:15 uur gaat mijn wekker. 06:30 uur. Wekker is niet gegaan. Hij stond op maandag. We moeten eruit. 07:25 uur, we zijn op tijd voor de pick up. 07:30 uur komt de bus!

07:35 uur nog even wachten, busje komt zo.  07:40 nog even wachten, busje komt zo. 07:45 uur zullen we dit nummer maar even bellen.  Keuze uit twee nummers. Ik krijg een automatisch bericht. In het IJslands wordt er gesproken. Ik heb die taal net nog niet onder de knie. Maar ik denk dat ze zeggen; dat ik het verkeerde nummer heb gedraaid. Dir telefoonnummer is niet bereikbaar.  Even wachten of?  Laten we bij de receptie even het proberen. Wacht nog maar even, zeggen zei.  Het kan soms langer duren, ze moeten nog andere passagiers ophalen...... busje komt zo, busje komt zo.

1 minuten later komt de man van de receptie naar ons toe. Hij vertelt ons dat Gray  line deze excursie vandaag niet maakt. 1 augustus pas weer. Heeft jullie reisbureau jullie niet geïnformeerd? Nee, wij weten van niks. Dit duurt ongeveer 5 minuten. Dan stopt er een busje voor de deur. Onze busje. Daar is jullie bus. Iedereen is toch blij. We laten onze voucher zien. Hij is laat.  Maar we vragen niks. Weet jij wat er gebeurt is? Kan van alles zijn toch?Belangrijk?  We gaan op weg. We halen anders mensen op. Ook zij waren verontwaardigd. En zeggen  je bent te laat. De buschauffeur zegt ze gedag, maar is niet spraakzaam.  Hij belt, zit aan de lijn. Hij heeft opgehangen en zegt tegen ons. Ik zet jullie weer af bij jullie hotel. Jullie excursie van vandaag gaat niet door. Neem contact op met jullie reisbureau. Meenemende wat er hiervoor gebeurde. Is het 1 en al raadsels. Maar ook boos, verontwaardigd en .... geen woorden voor.

Wij zeggen tegen onze receptie. Hallo daar zijn wij weer. Ze zijn zo vriendelijk om te bellen met Gray line om te vragen hoe het zit. Het gene wat ze al zeiden wordt nog een keer bevestigd.

Wij vragen of we met hun telefoon nog even de scan britt mogen bellen. Wij leggen Scann britt uit wat er gebeurt is, en wat wij hebben gehoord!en dat wij niet blij zijn.

We worden later terug gebeld.

Ze hebben van gray line onze pick up voor de excursie inderdaad eeh bevestiging gehad. Dat dat doorging  vandaag!  Alleen ze hebben de mail nooit geopend en gelezen of überhaupt naar beneden gescrold! In de mail stond namelijk:  Dat de excursie accoord was, maar er wel een wijziging heeft plaatsgevonden. Deze dag 28 julli gaat Grayline niet op deze dag brengen ze geen mensen naar of doen voor de Golden cirkel niet . Wel op vrijdag  en op zaterdag. (16 juni geboekt, als ze gekeken hadden. Had er wat veranderd kunnen worden!)

Nog wat dingen gevraagd. En dat was het.  Als je dan ophangt, komen de vragen. Maar ook de wijze waarop wij zijn behandeld niet juist is. Hier zijn en dan bellen met het bureau waar je geboekt hebt werkt dan ook niet. Trouwens de emotie waar je in zit ook niet! Mariek belde met het thuisfront. Zij heeft goed haar ei kwijt gekund bij Kees. Kees vind het leuk om te bellen met mensen, waar een “probleem” aanwezig is. Hij vind het dan leuk om ze te overtuigen van het tegenovergestelde en het juiste.

Kees wilde wel voor ons bellen met scan britt. Misschien helpt het? In ieder geval goed voor ons gevoel. Dank je wel lieve Kees, dat je ons hierbij geholpen hebt

Wat gaan wij dan doen. Een bak koffie zou goed voor ons zijn. De emotie van vandaag was moeilijk om te turnen.

We liepen de stad in en gingen een touristenbureau binnen.  We vertelden ons verhaal. En deze man was zo vrolijk en zo droog, dat ik/ we ook wel weer konden lachen. Hij bood ook goede uitwegen voor vandaag weer. Walvissensafari. Leuk meneer maar gisteren hebben we er geen 1 gezien. Nee, jullie hebben geen geluk. Voor 100 euro kan ik ervoor zorgen dat jullie een auto huren.  Dan kun je deze weg rijden en langs de gletsjers en de watervallen rijden..... mooi idee. Maar te avontuurlijk en wij zijn te onervaren. Dit doen we deze keer maar niet.  Zullen we dan maar een musea bezoeken. Geen zin in serieuze zaken, zoals bijv geschiedenis.  Dit alles besloten wij buiten te bedenken.  We gingen naar het musea over het Noorderlicht. De man van het toeristen bureau ging naar zijn tweede bureau in de straat en zei jullie kunnen ook snorkelen. Mocht je willen kom maar naar mijn andere bureau. Dan regel ik het. Zullen we dat doen?.... het is koud! Je hebt wel een pak aan, maar toch. Laten we dat maar niet doen. We gaan naar het noorderlicht musea. Eerst dachten we nog Het walvissenmusea. Ook Leuk, maar we hebben geen walvis gespot. Dus dat doen we ook niet. We kwamen langs een etalage met hele lekker broodjes en aantrekkelijke lekkernijen in de etalage. Laten we hier naar binnen gaan. Het zag er binnen ook goed uit. Heerlijk een bak koffie genomen. Inmiddels had Kees ook contact gehad met Scan  Britt. Ze boden inmiddels ons een dag extra aan. Waar de excursie als nog in zat. We besloten het te doen. In het musea werden we gebeld door Scan Britt. Deze excursie die we vandaag wilden doen, daar is een kleine verandering in gekomen. De overheid heeft besloten dat de rondtoer langs de grootste gletsjers van Europa. En waar de ijsschotsen rond dwarrelen op het meer, waar wij zouden varen niet meer gedaan mag worden vanwege.... zeg het maar. De naam die het meest wordt uitgesproken Coronna oftwel COVID-19.

Maar het deel de zuidkust van IJsland is echt wel de moeite waard. We besluiten het te doen.  Ze boeken onze transfer naar Nederland om voor de zaterdag. En vrijdag kunnen we alsnog de gecancelde excursie met aanpassing doen.

Het musea was erg leuk. Elk land heeft zijn eigen mythe voor het Noorderlicht. Wat overeen kwam, was als je kind geboren werd tijdens het noorderlicht. Bracht dat geluk. Erg leuk om te lezen. Maar ook leuk om te weten hoe dit ontstaat. Uit de zon komt helium. Dit helium smelt samen en wordt plasma. Wat zich uit de zon onttrekt. Dit gas heeft een lange weg te gaan langs planeten. Als het bij de aarde komt. Kan het er niet doorheen, dit komt door de beschermlaag. Er gebeurt nu iets met het plasma, waardoor er op verschillende continenten Noorderlicht te zien is. Links dan van de aardbol is het noorderlicht te zien bij daglicht. En rechts in nachtlicht. Er zijn verschillende kleuren rood is het heetst, en uitzonderlijk om te zien. Groen de  meest voorkomende. In verschillende vormen. Tot zover neem ik jullie mee in het geleerde van vandaag.  En aardrijkskundeles ;-) Bij een kopje thee, nog steeds in het Noorderlicht musea, Waar we 3 dimensionale beelden zagen van het Noordelicht, zei Mariek tegen mij.  We kunnen ook nog 1 keer de walvissensafari doen in een Speedboot? Dit was vanochtend ook 1 van de opties. Maar deinend op een boot op een ruwe zee. En geen walvis te bekennen. Nee, dank je de koekoek.

Ja, zegt Mariek. In hun voorwaarden staat het volgende;  Als je geen walvis ziet op de dag van de toer, dan mag je de toer nog 1 keer doen. Oké! Laten we informeren.  We zijn er toch vlakbij. Jazeker, we konden de toer opnieuw doen. Om 9:00 uur de volgende dag. Nee, de Speedboot was te duur! Dat vraag ik toch niet?

Puntje bij paaltje. De Speedboot was vol. En de andere dagen kunnen wij niet.

Gelukkig is er een concurrent. Kom op Mariek. We gaan het bij hun vragen. Meteen al met de medewerker een heel leuk gesprek. Waarna we snel besloten de Speedboot te nemen . En nu maar hopen dat we de walvissen konden spotten. De Zee was rustig. Te mooi om waar te zijn.

We mochten meteen verzamelen. De pakken werden uitgezocht. Zwemvest om. En verdere instructie werden gegeven. Waarbij veiligheid als eerste voorop stond. We waren met 7 man. Er konden er twaalf op. Heb jij wel eens op een speedboot gezeten? Ik ook niet. Mariek wel!

Gratis sjaal voor reclame, maar houd   je ook warm. Je kon en mocht Hun alles vragen. Als je vond dat de boot te hard ging, kon je je hand omhoog steken. Eerst gingen we naar een eiland. Akurey. Hier broeden de puffin. Degene die ik gisteren noemde. Het mannetjes en het vrouwtje blijven hun hele leven samen. Net als de albatros en de aalscholvers. Elk jaar broeden ze 1 ei uit. En voeden ze het kleine beestje op. Tot het 5 jaar oud is. Dan spreidt het zijn eigen vleugels uit.

Mooi om te zien. En een prachtig beestje met een prachtige snavel, die je meteen in je hart sluit.

Daarna vaarden we verder naar het hart van de baai en de wild life.

Wat is dit ontzettend gaaf. De eenheid die je voelt met het water en alle levende dieren erom heen is moeilijk te omschrijven.  Maar zo gaaf en zo kickend! Dat je weet waar ik het nu over heb. Een speedboot die zich vloeiend en soms botsend spelend tegen de golven ramt. Een overweldiging gevoel. Wij zagen dolfijnen. Ja ja ook walvissen. Hun staart en hun ruggen. En heel in de verte hun spuit die ze maken als ze uitademen. Ook sprong er een. Maar dat is moeilijk te onderscheiden. Je kunt van alles zien in de verte.  Helaas zagen wij  ze net niet jumpen! Wat uitzonderlijk is.

Maar dit moment en dit gevoel is niet meer van ons af te nemen

Wij zagen de minke whale, humpback whale en de white beaked dolfijn.

Het geluid en de combinatie van het water wat deze beesten maken als ze uitademen is zo geweldig. En onbeschrijflijk.  Maar zo ontzettend mooi. Dat dat deze dag wel goed gemaakt heeft.

De minke whale duikt niet zo diep. Zijn staart zwiept dan niet zo ver omhoog. De humpback whale duikt diep, hierdoor komt zijn staart goed naar de oppervlakte en zwiept heel mooi en goed  omhoog. Beide walvissen gezien. De rug en hun staart. Niet te filmen en ook niet vast te leggen.  Als je mijn film goed bekijkt zie je de rug van de humpback whale.

Door de winkelstraat terug gelopen. Een heerlijk biertje genomen.  Vandaag de  Balkshi. Als ik het goed schrijf. Een van de eerste biertjes van IJsland. Lekker hoor.

En daarna soep met brood gegeten. Wat werd gerund door een Nederlandse eigenaar. Dat wisten wij van te voren niet.

Erg leuk.

Je krijgt je soep, elke dag twee keuzes, in je brood. Je brood is je soepkom. Een eetbare soepkom letterlijk! Hahaha.  Maar lekker. Dopen lepelen en brood eten tegelijk, hahaha.  Echt  Vikings naar mij idee. Haha, weet ik niet. Zo maar een idee van mij.

Hopelijk lekker slapen en op naar een volgend avontuur morgen.  Ik doe geen voorspellingen.  Ik durf dat niet, na vandaag.

1. Edith:
    29 juli 2020
    Wat een dag gelukkig nog goed gekomen.