Dag 1overyicht Calais eindbestemming Birmingham

5 augustus 2019 - Soest, Nederland

Zo de wekker ging vroeg. Maar ben gelukkig weer wakker geworden. Gereed gemaakt. Geen ontbijt, dat hoef ik in deze vroegte nog niet. Bolletjes met ei en chocopasta in de tas mee. 5:10 uur. Alle lichten uit! Alle deuren dicht. Klaar om te gaan. Kom ik ga alvast naar benee. En de taxi was er al. Aardige chauffeur. Kreeg zelfs een berichtje dat hij onderweg was en kon volgen waar hij was. Super technologie tegenwoordig. . Hij wist meteen op welke hoogte ik op de Europaboulevaardmoest zijn. Hij zegt ik hoop dat je in deze vroegte niet alleen staat. Haha, dat is wat ik ook dacht. Alleen wachten, alsof de hele wereld van jou is in het donker. Is mooi en spannend tegelijk. Maar het tegenover gestelde was daar. Ik stapte uit goedemorgen staan jullie hier ook op de bus te wachten.  Stonden  bij een bushokje te wachten  Haha, wat een vraag he. Busje komt zo......tuurlijk stonden zij ook te wachten. Als eerste kwam het busbedrijf  ff wachten. Serieus :-). Heb ik natuurlijk ff gevraagd.  Bolderman kwam zo. Die had hij op de snelweg al gezien. Toen kwam Krass. En daarna was de Bolderman er. Bij de halte sprak ik al een dame. Daar ben ik ook naast gaan zitten.  Zij was gezellig op haar praat stoel. Niet vervelend. Die zaten twee rijen voor mij. Praten over niks en van alles. Dat je denkt gezellig maar, kun je even je klep houden. In plaatsje Zeeland in Brabant 7:30 uur aangekomen. Koffie gekregen. Goed te drinken trouwens. En toen zag ik dat ik terminal 5 had. ( Terminal; parkeerplaats met een lange rij voor de bussen overkapt)   Had de overstap rommeliger verwacht. Maar eigenlijk ging het makkelijk. Tas werd  voor de bus gezet waar je mee kwam. Na koffie tas halen en gaan naar de terminal waar je bus stond. 51 mensen zijn ermee. Gevarieerd in leeftijd. De buschauffeur zei:" Dat er veel stellen mee waren. Dus een plek voor je allen was onmogelijk." Of tewel je moest integreren. Prima toch. Ik ging een plek zoeken. Al snel kwam Adia,mooie naam trouwens zij komt uit groningen, voornamelijk uit Bussum naast mij zitten. Gezellig.Al snel in België. Ze had geen kleingeld, voor het toilet,  ik gaf het haar  even te leen. Anders moet je zo knijpen. Wat niet prettig is.  In Frankrijk. Buschauffeur praat veel, gezellig. Zit ook geen stop op. Waardoor hij niet naar zijn telefoon keek en vervolgens wij nu voor Calias stil staan. En wat vertraging hebben. Das mooi dan kan ik even typen. Veel verhalen over oversteek vluchtelingen, de strenge controle, maar ze houden elke dag vol om ooit in Engeland te komen. Die verhalen zijn bekend. Consumptiebonnen gekocht 10 voor 10 euro. Makkelijk. Kan aan het einde van de reis,mocht je over hebben, weer ingeleverd worden. Marieke deelde deze voor de buschauffeur uit. Niet te verwarren met mijn zus. Zij is samen met Martin.

In Calais aangekomen.  Was alles omringd met hekken en prikkeldraad. De jungle was opgeruimd  geen struiken en bomen staan daar meer . Dat alles om oversteken van verstekelingen te voorkomen. Voordat we de paspoortcontre doorgingen, zag je de douane de bussen controleren. Bagageruimte open honden lopen erom heen staan ze stil bij een plek dat weet je dat er onraad is. Je mocht geen foto's maken. Bij de douane is het altijd leuk om een glimlach van degene  te winnen. Dat is mij gelukt.
Daarna even pauze voor we de boot opgingen. Even bij Martin en Marieke gestaan.  Bij de bus moesten we wel tegen de bus aanstaan. Om veilig te staan. Ik zeg tegen twee jonge knapen.  Ik duw jullie toch niet de bagageruimte in, anders komen de honden op jullie af. Lachen natuurlijk. Op de boot voegde Annelies zich bij ons. Ik dacht ik neem een vlees broodje. Pech, toen ik aan de beurt was werd de laatste gekaapt door iemand anders.  Even in de shop  kijken. Waar ik een klein mini glaasje ginger en gin kreeg om te proeven. lekker! Toen verderop gezeten. Daar kwamen twee broers Joop en Peter bij ons zitten. Uit Weert. De boot weer af. Deck 5 bij oranje stonden wij. Dat moet je onthouden, want voor je het weet verdwaal je op de boot. Mooie witte cliffen langs de kust.  Ook tijdens de rit rondom London veel hops huizen. Huizen met rondom bloemen. Huizen herkenbaar aan de schoorsteen. Een vierkant dakje of een rond dakje. Mooi is Zuid Engeland. We gaan een uur terug. We gaan de grootste parkeerplaats van Engeland op. Zo noemen ze deze rondweg van London. Hier sta je namelijk altijd in de file. In de verte voor ons schijn zien we de skyline van London. 4 glinsterende palen. Wel goed kijken want je ziet in de spiegeling ook de linkerkant van de  rijweg. Wel heel leuk is om te zien dat we natuurlijk links rijden en rechts het tegenliggend verkeer komt. En ook de rotondes worden andersom genomen. Zo leuk. Ik kan ook nog wat leuks over de kentekens vertellen als jullie dat nog niet wisten. 2 letters 2 cijfers en 3 letters altijd. Aan de cijfers die je uit welk jaar het komt.  64 de zes staat voor het jaartal 2010-2019en de 4 voor het jaartal  dus auto komt uit 2014. 67 komt uit 2017. 54 50 staat voor 2000-2009  dus 2004. Leuk weetje  zo kijk je naar de auto's onderweg  We rijden door een tunnel en daar boven is een  Brug van 90 meter hoog voor het terugkerend verkeer. Lijkt wel op de brug van Curaçao. Maar dan uitzicht op de snelweg ipv water. Hard schoulder is de vluchtstrook. En ze werken hier natuurlijk met miles ipv kilometers.  Om half 10 Nederlandse tijd aangekomen. Morgen half negen vertrekken.   Lekker even uitslapen. Het blad Vogue kunnen kopen. Mooi blad.  Het was een leuke eerste dag. Veel gelachen met Adia.

1. Marieke:
    6 augustus 2019
    Wat schrijf je toch weer geweldig.
    Heerlijk .
  2. Jo:
    9 augustus 2019
    Haha, dank je. Ik vind het leuk om te doen. Ik geniet ervan als je mee kunt genieten xx
  3. Hans:
    7 augustus 2019
    je bent net "Jo Wikipedia " !!!
    Have fun !!
  4. Jo: