Dag 1 De wereld van de mondkapjes.

26 juli 2020 - Reykjavík, IJsland

Zijn we klaar voor vandaag. Zijn we klaar voor de wereld van de mondkapjes.  Absoluut.

Kees had ons gebracht. We gingen meteen maar inchecken. En natuurlijk het 😷 op. Dan wen ik er deze  dag alvast maar aan.

Nummer 3.  Er was een balie open. Mochten we hier al inchecken? Waren iets te vroeg.

Probeer eerst maar bij de zelf automaat. Lukt het niet kom dan maar terug. ??? Waar is  het gewone werk van de mens. Oké gaan. Druk op Iceland flight. Ff wachten. Paspoort..... er zijn geen vluchtgegevens. Is dit Bananasplit?

Andere proberen. Ik begrijp er niks van. Geen leuke grap.

Op naar de balie. Wat bleek het systeem was in de war. De zitplaatsen zijn niet verdeeld. Toen werd er gevraagd of wij de papieren ingevuld hadden voor de corannatest in IJsland. Jazeker. Kun je de barcode laten zien.

Ik heb geen mail gehad, maar zeker betaald. Even checken in mijn spam. Daar zat hij. Pfff.  Toen geopend. Maar de link werkte niet.  Geen paniek. Verder scrolen pdf openen. En daar was het bewijs. Ik moet zeggen dat de service op Schiphol wel is beter is geweest. En door naar de controleplek, voor oa of je geen wapens hebt. Natuurlijk heb ik die niet.  Goed tas neergelegd.  Sieraden riem schoenen mocht ik aanhouden.  Oké, door de scan. Ook de tas. Ik wacht, maar mijn tas ging rustig op de band naar de andere kant.

Mevrouw mag ik wel mijn paspoort alvast pakken. Nee, even wachten.  Ik weet niet waarom de bak  hier ligt. Oké. Later mocht ik hem pakken. Mevrouw wilt u uw tas openen. Deze rits en die rits.

En daar kwam het gereedschap voor mijn fiets te voorschijn. Oh nee, die ben ik vergeten eruit te halen. Zeg ik in alle eerlijkheid. Wat stom. Normaal fiets ik met deze rugzak, als ik op de racefiets zit.

Denk  je dat ze dat geloven? Mevrouw waar gebruikt u dit normaal voor. Om vervelende mensen te intimideren. Of om iemand te vermoorden.  hahaha niet grappig. Dat zeg ik dus maar niet. Ik gebruik het voor mijn fiets. Oké Ik ga vragen of uw het mee mag nemen.  Wat denken jullie?

Ik mocht hem meenemen? Het kartelmesje zagen ze niet.

Eraan denken dat ik hem op de terug weg in mijn koffer doe.

Er zijn veel mensen die een mondkapje op hebben. Maar ook veel niet. Ik hou hem op voor mijn eigen veiligheid. Bij de boarding toch maar even vragen welke stoelplek ik heb. Dat wordt nog uitgezocht.

Wat een verhaal he. En dan zit ik nog gewoon in Nederland op Schiphol te wachten om te boarden 😂😂

Willen de volgende personen naar voren komen. van der Star. Ons stoelnummer.

13:20. Ik ga nog even naar het toilet, anders moet ik het vliegtuig. Minder. Prettig idee met zoveel mensen. Het vliegtuig is namelijk vol!

Doodeng.

Dan hoor je in dat kleine hokje. Stoelen 34 tot en met 41 mogen aan boord. Wij mochten als eerste.  Ehhh...er zit geen automatische stopknop Op,nog net niet. Doe gewoon je ding, komt goed. Het vliegt echt niet weg zonder jouw. Anders geen verhaal, geen avontuur voor de lezers van Reislogger Star.

Oké, er wordt van alles omgeroepen. Ook de piloot praat al. Reis duurt 2:40 min. Gordel moet vast blijven. Voor eventuele turbelentie.

Ehh...meneer de Piloot. Daar hou ik niet van. Geen geintjes he.

Enne mijn koffer is nog niet in het vliegtuig. Wij zien heel goed wat er gebeurt.

Ja, we kunnen onze koffertjes met nadruk op tje zien. Echt hoor, zitten erin. Zie ook;

Iemand die zijn fiets mee wil nemen. ik hoop dat ie aankomt? Het is namelijk niet ingeladen. Misschien ergens anders.De karren met lading is leeg. De mannen zijn klaar.

We worden op het scherm al lekker gemaakt. Walvissen. In de vulkaan. Kijk dat gaan wij ook doen.  Of we go. Eerst in zijn achteruit. Mooi zicht op de vleugel. En het vervolgt zijn weg. Klaar om op te stijgen. Ik niet hoor. Ben blij als ik de grond weer onder mij heb.

Goede vlucht. IJsland is mooi vanuit de lucht. Geen huis, alleen maar gerepte natuur.

Per stoelrij mocht je naar buiten.  Je moest blijven zitten. Eigenlijk ging dat heel prettig. Je werd meteen goed geleid door de luchthaven. Elke keer werd er om de barcode gevraagd voor de Coronna test. Bij de Coronnatest mochten geen foto’s worden gemaakt. Er waren 10 hokjes. Ervoor moest je wachten op 2 meter afstand. Eigenlijk verliep de rij heel snel. Big business

Barcode laten zien, Bewijs dat je betaald hebt en gegevens. Mijn barcode wilde niet scannen. Gegevens uit mijn paspoort was ook goed. Stokje in de mond. Slijm werd weg gehaald bij de keel. Geen naar gevoel. En een stokje in de neus. Niet pijnlijk en net niet irritant genoeg. Het werd eruit gehaald voor ik het wist. In de luchthaven ook dmv pijlen baar buiten geleid. Ticket voor de bus gehaald. Wij  hadden de kleur rood. Elke keer moest je zeggen waar je heen ging. Je verblijfsadres. Hele goede controle. Kunnen ze in Nederland van leren.

In de bus werd weer gecheckt. Oké, op weg naar de volgende bestemming. Er werd steeds een hotel omgeroepen. Totdat er iets werd gezegd.

Heb je een gekleurd kaartje. Dan mag  je hier uitstappen om de volgende bus te pakken. Ik kijk naar buiten en ik zie gekleurde bordjes. Rose en geel. Geen rood. Ik kijk naar de muur.  En daar staat de richting aangewezen. En de eerste bus was een bordje voorin met de kleur rood. Deze bracht ons verder naar ons hotel! Zo leuk en wat een goed systeem!

Bij ons hotel ingecheckt.  Ze raakte de voucher niet aan. Vroeg onze naam en we kregen onze hotelkamer. Hierna even de stad ingelopen. Heerlijk een biertje gepakt. Fish en chips gegeten.  Deze was echt heel lekker.  Langs de winkels gewandeld. Leuk, leuk. Wij weten al welke we willen bezoeken. Hahaha, allemaal. Ouderwets, dat gevoel heb ik lang, lte lang niet meer gehad.

Naar het water gelopen.  Even hier gezeten. Zo mooi! Bekend kunstwerk gefotografeerd.

En nog wat straat schilderwerk op muren gefotografeerd. Toen terug naar het hotel. Hier IJslandse yoghurt genomen. En gereed gemaakt voor de nacht. En wachten op de uitslag. Komt in onze e-mail. En anders wordt ik gebeld. Het liefst  de eerste want dan is de uitslag negatief.

Tot morgen.

Yes, ik kan op dit moment knuffelen!

Heerlijk. Ik heb Mariek gepakt hoor. Haha

1. Edith:
    27 juli 2020
    Haaaai, wat heb je het weer leuk verteld.
    Ik heb genoten, het leek wel alsof ik zelf een beetje😄 het gevoel met je deelde.
    Wat een ervaring he, zo'n eerste dag.
    Vonden jullie het niet spannend om de uitslag af te wachten? Toch wel erg vlot.
    Mooi kunstwerk trouwens, de gondel of korjaal?

Oke fijne avond en tot het volgende avontuur 😄😄

Groetjes,
  2. Jo:
    Hoi,

Dank je. Hou je mailbox in de gaten 😂Je weet dat er niks aan de hand is, maar toch is het spannend. De indruk hoe het liep was al indrukwekkend.
    En dan zit je toch een beetje in spannig af te wachten. Loopt toch eerder terug naar je hotel. Doet voorzichtig.
    Wat je in Nederland ook hebt, behoudt je ook hier. Het is toch wel druk binnen. Kom we gaan buiten op het terras eten. aan een picknick tafel eten. Heerlijk niemand om je heen.
    Knuffel Jo
  3. Jo:
    29 juli 2020
    Hahaha, nee een gezellige man om mee te kletsen. Ja, dat klopt. Bijzonder. Maar toch een mooie tijd. Door de ervaringen. Xxx
  4. Edith:
    27 juli 2020
    Dikke knuffel, fijne dag.
  5. Frans:
    30 juli 2020
    ik zag jouw reisverslag net pas , vandaar dat op de derde dag regeerde, gelukkig mis ik nu niets, het is vast een indrukwekkende reis, veel plezier meisjes.xx